Кожна робота може бути стресовою по-своєму. Але велике навантаження, трудоголізм, відсутність винагороди, нерозуміння в колективі та проблеми особистого характеру – все це може вмить переповнити чашу терпіння навіть супергероя. У вигорання рідко буває одна причина. Це зазвичай є результатом поєднання декількох проблем.
І хоча вигорання стає все більш поширеним явищем, для компаній буде грубою помилкою приймати це за норму і не знаходити способи боротьби з ним. Адже слідом за вигоранням йде погіршення фізичного і психологічного здоров'я співробітника, хронічне виснаження, зниження залученості та продуктивності і, як наслідок, плинність кадрів.
Як розпізнати «перші ластівки» цього зловісного симптому й які методи боротьби вжити, розповідають експерти grc.ua | grc.
Як визначити вигорання?
Найважливішим показником вигорання є зміна поведінки співробітників. Загальні симптоми містять:
- збільшення кількості прогулів або запізнень
- зниження продуктивності або якості роботи навіть у колишніх суперзірок
- зміни в особистості, такі як розчарування або нестримана поведінка
- песимізм та апатія у раніше життєрадісного ініціативного працівника
Якщо ви помітите такі симптоми, поговоріть зі своїм співробітником, дізнайтеся, що насправді відбувається. Багато з цих симптомів також можуть бути ознаками медичної або особистої проблеми, що поширюється і на робочий час. Тому перш ніж робити які-небудь дії, важливо розуміти причину змін.
Вигорання, як і будь-яку недугу, краще не лікувати, а вчасно їй запобігти. Зробити це можна, дотримуючись наступних кроків.
Що важливо зробити керівництву компанії:
✅ Зрозуміти реальні навантаження співробітників. Адже саме необґрунтовані робочі навантаження становлять понад третину основних причин вигорання. Часто керівництво не знає, які саме завдання виконує співробітник, з якими обсягами працює. Зрозуміти це можна за допомогою забезпечення співробітників відповідними цифровими інструментами щодо фіксації обов'язків і кількості завдань. Також важливо періодично переглядати обсяги доручень, проводити бесіди з безпосередніми виконавцями про їхню продуктивність.
✅ Запропонувати гнучку і віддалену роботу. Більшість українських компаній продовжують працювати в режимі п'ятиденки з безпосередньою присутністю персоналу в офісі з 9 до 18. Жорсткі рамки і відсутність гнучкості негативно позначаються на співробітниках. Чому в еру науково-технічного прогресу людям не дати змогу хоч іноді працювати віддалено? Навіщо деяким співробітникам перебувати по три години в дорозі щодня, добираючись до офісу і з нього, коли в цей час вони можуть спокійно працювати з дому? Точно так само, якщо хтось більш продуктивний вранці, чому він не може почати о 7 ранку і закінчити о 3 годині дня?
► Гнучкий робочий час і віддалена робота – це прості, але життєво важливі інструменти, що дозволяють співробітникам працювати так, як їм зручно.
✅ Забезпечити сприятливими умовами праці та комфортною обстановкою. Рівень шуму, освітлення, температура повітря, офісні меблі, зона для відпочинку – все це здатне впливати на фізичний стан організму. Коли в офісі існують комфортні умови, а в наявності є все необхідне для роботи і 10-хвилинних перерв на відпочинок, робота не так втомлює, є відчуття домашнього затишку і спокою.
✅ Висловлювати вдячність. Перегляньте свою структуру оплати, щоб переконатися, що ваша заробітна плата конкурентоспроможна з ринком. Адекватна компенсація не запобігає вигоранню, але недостатня заробітна плата може означати, що працівники відчувають дисбаланс між винагородами за роботу та її стресами.
► Не забувайте і про нематеріальні нагороди. Хваліть і підбадьорюйте співробітників. Усвідомлення особистої цінності дуже важливо для зростання і подолання вигорання.
Що важливо робити співробітникові самому для себе:
Бувають ситуації, коли навіть у компаніях з хорошими умовами співробітники доводять самі себе до емоційного виснаження. Щоб уникнути професійного вигорання на роботі, кожному з нас варто берегти себе для себе ж майбутнього.
- Дозуйте трудове навантаження. Людському організму необхідний регулярний відпочинок. Якщо постійно працювати 24 на 7, незабаром організм дасть знати про свою втому: часті нездужання, безсоння, відчуття нервозності і занепокоєння. І це тільки квіточки. А там до інфарктів та інсультів можна за кілька місяців дійти.
- Плануйте справи, розставляйте пріоритети і адекватно оцінюйте дедлайни. Намагаючись же зробити все й одразу або обійняти неосяжне, ви фактично якісно не зможете виконати жодне з поставлених завдань.
- Домовтеся з керівництвом, що один день на тиждень плануєте працювати віддалено. За умови, що будете на зв'язку і всі дедлайни збережете. Не бійтеся заявляти про свої бажання і потреби. Мудрий керівник завжди зрозуміє і підтримає цінного співробітника.
- Обов'язково, хоча б раз на тиждень, записуйте свої досягнення. Вони, звісно ж, є. Варто тільки гарненько подумати. Навіть найнезначніші перемоги здатні підвищити самооцінку і поліпшити настрій.
- Періодично змінюйте черговість виконання щоденних звичних справ. Намагайтеся урізноманітнити види діяльності, щоб не загрузнути в рутині.
- Визнавайте помилки й отримуйте з них користь. Не зациклюйтеся на невдачах. Шукайте нові шляхи до вирішення завдань, запитуйте думку колег, радьтеся з ними.
- Спілкуйтеся з колегами, підтримуйте приятельські стосунки. Емоційна підтримка всередині колективу істотно знижує ймовірність професійного вигорання.
- При роботі зі складними клієнтами/колегами пам'ятайте, що все це тимчасово. Зберігайте спокій. Якщо будете реагувати емоційно, весь негатив перейде на вас.
- Зростайте у всіх напрямках. Удосконалюйте професійні навички, відвідуючи нові курси або конференції. Розвивайте хобі. Цікавтеся життям друзів. Відкривайте нові заняття всією сім'єю.
- Відпочинок має бути невід'ємною частиною розпорядку дня. Знаходьте час між робочими завданнями і виходьте частіше на вулицю. У вихідні проводьте більше часу на природі, медитуйте, читайте книги, займайтеся спортом. У відпустці відпочивайте повноцінно. Жодних робочих питань: ані дзвінків, ані листів, ані смс.